Yeni

Türklerin İslamiyet'i Kabulü

    

   
   
      · Göktürklerin yıkılmasından sonra bazı Türk boyları Seyhun-Ceyhun bölgesine yerleşmişlerdir.
      · Bu sırada Dört Halife dönemi sona ermiş Arap İslam Emevi devleti kurulmuştur.
      · Bu gelişmelerden sonra Maveraünnehir’e doğru ilerleyen Emeviler Türklerle çatışmaya girmişlerdir.
      · Çatışmanın temelinde Emevilerin bir tür Arap ırkçılığı anlamına gelen Mevali anlayışını sürdürmüş olmalarıdır.
      · Türgişlerin önderliğinde süren savaşlar Türgişlerin yenilgisiyle sona ererken bu arada Emevi Devleti de yıkılmış yerini Abbasilere bırakmışlardır. Abbasiler, Mevali anlayışına son verip İslam kardeşliğine(ümmetçiliğe) dönüş yapmışlardır.
      · İşte bu gelişmeler olurken Çin büyük bir orduyla Orta Asya’yı geçerek Ön Asya’nın kapılarına dayanır.
      · Abbasi-Çin orduları Talas’ta karşılaşırlar.
      · Bölgede bulunan Karluk, Yağma ve Çiğil Türkleri, Abbasileri destekler ve bu sayede Çin yenilgiye uğratılmıştır.
      · İşte bu savaşın da etkisiyle Türkler kitleler halinde İslam dinine girmeye başlamışlardır.




Talas Savaşı (751)

Nedeni:

      · Orta Asya ve Ön Asya’nın bölünmüşlüğünden faydalanmak isteyen Çin’in ipek yoluna tam olarak hâkim olmak istemesi

Sonuçları:

      · Çin’in Orta Asya egemenliği sona ermiştir.
      · Türkler kitleler halinde Müslüman olmaya başlamışlardır.
      · Türk-İslam kaynaşma dönemi başlamıştır.
      · Kâğıt, matbaa, pusula, barut ve mürekkep Araplara geçmiştir ( Esir edilen Çinli Ustalara kâğıt üretimi yaptırılmıştır )
      · İlk Türk-İslam devletlerinin kurulmasına ortam hazırlamıştır.
      · Orta Asya’da İslam dini hızla yayılmaya başlamıştır.


Türklerin İslamiyet’i Kabul Etme Nedenleri

      · Türklerin yeniliklere açık olması
      · Tek tanrı inancının İslamiyet’te de olması
      · Türklerdeki ahiret inancı ile İslamiyet’teki ölüm sonrası inançlarının benzeşmesi
      · Kurban ibadetinin İslamiyet’te de bulunması
      · Türk cihan hâkimiyeti anlayışının cihad anlayışı ile örtüşmesi
      · Gök-tanrı inancında olduğu gibi İslam’daki din adamlarının da ayrıcalıklı bir sınıf oluşturmaması
      · İslam dünyasının ekonomik anlamda çekici olması
      · Abbasilerin Türklere karşı Emevilere göre daha ılımlı davranması
      · Ticaret ilişkileri nedeniyle iki toplum arasında etkileşimin olması

Türklerin İslamiyet’e Hizmetleri

      · İslamiyet’in geniş alanlara yayılmasını sağlamaları
      · Bizans’ın İslamiyet üzerindeki baskısını sona erdirmeleri
      · Haçlı seferlerine karşı mücadele ederek İslamiyet’i korumaları
      · İslam uygarlığının gelişmesine katkıda bulunmaları

Böylelikle Türkler, Abbasilerden itibaren halifelik ordusunda yer almaya başlamışlar, Türk komutanlar iç isyanları bastırmışlardır. Orta Irak’ta Türkler için Semerra ( ya da Samarra ) kenti kurulmuştur. Türkler, Avasım denilen Anadolu eyaletinde Bizans ile mücadele

Hiç yorum yok